|
Gotowość do czytania i pisania na tle ogólnej charakterystyki rozwojowej dziecka
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1693 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Fakt pójścia dziecka do szkoły jest wielkim przełomem i przeżyciem w jego życiu. Dzieci muszą spełniać określone wymagania rozwojowe pod względem fizycznym i psychicznym. Wymagany poziom rozwojowy określa się jako dojrzałość szkolną. Idąc za definicją: dojrzałość szkolna to osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który czyni je wrażliwym i podatnym na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie pierwszej szkoły podstawowej. Jest to tak jakby moment równowagi między wymogami szkoły a możliwościami rozwojowymi dziecka.
Kryteria dojrzałości szkolnej obejmują:
rozwój fizyczny z uwzględnieniem motoryki;
rozwój procesów poznawczych: myślenia, mowy, pamięci, wyobraźni i uwagi dowolnej;
dojrzałość społeczną i emocjonalną.
Rozwój fizyczny dziecka w wieku 6 lat wiąże się z prawidłowym ukształtowaniem kości, mięśni, narządów wewnętrznych, układu nerwowego, narządów zmysłów, które zapewniają odpowiednią odporność dziecka na zmęczenie, wysiłek fizyczny, choroby oraz dobrą sprawność w zakresie motoryki.
Rozwój umysłowy związany jest z rozwojem funkcji poznawczych, z umiejętnością spostrzegania, różnicowania, z wyobraźnią i uwagą dowolną dziecka. Ważny jest prawidłowy rozwój mowy pod względem artykulacji dźwięków, jak i zasobu pojęć i słów oraz swoboda wypowiadania myśli.
Rozwój uczuciowo - społeczny wyznacza dziecku możliwości podporządkowywania się wymogom szkoły, stopień wrażliwości na ocenę, umiejętność panowania nad swoimi emocjami oraz umiejętność współpracy i współdziałania z rówieśnikami.
Dla wszystkich dzieci początek nauki w szkole stanowi bardzo ważny okres w ich życiu. Zaś opanowanie umiejętności czytania i pisania jest dla wielu dzieci zadaniem trudnym, uzależnione jest od sprawności narządów zmysłu (wzroku, słuchu), mowy oraz sprawności manualnej (pisanie).
(...)
Bogumiła Pęgiel Przedszkole w Bolesławiu |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|